۱۳۸۷ شهریور ۲۹, جمعه

"بزنگاه" در بوته نقد


با یک بررسی گذرا به مجموعه سریال هایی که امسال در ماه مبارک رمضان تهیه شده به وضوح می توان به ضعف آنها نسبت به سال های گذشته پی برد.
مجموعه " بزنگاه" از مهم ترین سریال های چالش برانگیز و قابل نقدی است که بدون توجه به مولفه ها و استاندارد های طنز و در بر داشتن هدف وپیامی اخلاقی در اکثر موارد حتی به قلمرو هجو نیز نزدیک می شود.
در اولویت قرار دادن "بزنگاه" در صدر پخش سریال های تهیه شده در ماه مبارک رمضان و قرار دادن آن در اوج ساعات تماشای مردم این سوال مهم را در ذهن می آفریند که به راستی هدف و پیام این مجموعه چیست؟
"بزنگاه" با استفاده از ادبیات گفتمانی بسیار سطحی و در اکثر مواقع دور از ادب ، برجسته نشان دادن مولفه هایی چون حماقت ، لودگی و مهم تر از همه وضوح و شفافیت مسئله ی اعتیاد و "قبح شکنی" آن در جامعه بدون در بر داشتن هدف و پیامی اخلاقی در نگاه اول توجه مخاطب را به خود جلب می نماید.
سوال اساسی این است که با وجود همه ی این مسائل در اولویت قرار دادن پخش این سریال در اوج ساعات تماشای تلویزیونی مردم با چه هدف و پیامی صورت گرفته است؟

آیا مولفه های "طنز" در برنامه هایی که با "پسوند طنز" تهیه می شوند رعایت می شود؟

آیا در ساخت و تهیه ی سریال ها به خصوص در ماه مبارک رمضان باید دقت نظر بیش تری اعمال کرد؟
آیا همچنان که این مجموعه اکنون مورد نقد قرار گرفته ،قبل از پخش نیز باز بینی لازم در مورد آن اعمال شده؟
نکته ی مهم تر اینکه یکی از مسائلی که در آسیب شناسی این مجموعه های طنز باید یاد آور شد استفاده ی مداوم از بازیگرانی است که عمدتا با برچسب "بازیگر طنز" در جامعه شناخته شده اند افرادی چون حمید لولایی ،علی صادقی ،رضا عطاران.
مخاطب در نگاه اول با این پیش زمینه به تماشا می نشیند اما پس از گذشت قسمت های متوالی متوجه "ضعف محتوایی" این مجموعه می شود.
اگر چه مسئله ای چون اعتیاد در سریال هایی چون "روز حسرت" نیز به تصویر کشیده شده، اما ضعف تکنیکی و محتوایی "بزنگاه" موجب می شود تا در این مجموعه با "قبح شکنی" هرچه بیش تر اعتیاد در قالب اصطلاحات سخیفی چون"چیز کشیدن"مواجه باشیم.
و نکته ی آخر اینکه با وجود چنین برنامه هایی معمولا برنامه های جدی رسانه به حاشیه رانده می شود و برنامه های بی محتوا در صدر توجه مخاطب قرار می گیرد .با در نظر گیری همه این مسائل ضروری است اصحاب رسانه دقت نظر بیش تری را در این مورد اعمال کنند. چراکه خانواده ها در ماه مبارک رمضان بیش ترین اوقات با هم بودن خود را به تماشای این دست برنامه ها با همه ی اثرات مثبت ومنفی آنها می گذرانند و افراط هر چه بیش تر" به اصطلاح طنز"در مجموعه هایی چون "بزنگاه" به هجو بیش تر، بدون در بر داشتن هر گونه پیام اخلاقی می انجامد.