۱۳۸۸ خرداد ۷, پنجشنبه

رییس جمهوری میانه رو!




با اعلام نتایج تقریبا نهایی کنکور کارشناسی ارشد کنکوری ها هم نفس راحتی کشیدند! من هم11 شدم.دررشته ارتباطات.

به خودم تبریک عرض می کنم!

اما تب وتاب انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری با تمام دغدغه هایش جایی برای خوشحالی کوچک کنکور باقی نمی گذارد!
انتخابات امسال را شاید بتوان با تغییری نسبتا خوشایند نسبت به دوره های پیشین ارزیابی کرد.
حضور همسران کاندیدا در تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری امسال را شاید بتوان نقطه عطفی در تحولات پیش رو دانست.حضورجدی زهرا رهنورد در راستای جذب آرای جمعیت زن کشور به نفع میر حسین موسوی،فاطمه کروبی در حمایت از همسرش کروبی و حتی حضور همسر رضایی در بعضی ازدیدارهای تبلیغاتی رضایی در حاشیه کمرنگ حضور اعظم السادات فراهی،همسر محمود احمدی نژاد نکته ای بسیار قابل تامل است.

تا انجا که گاردین زهرا رهنورد را به عنوان first ladyایران پیش بینی کرد او را با میشل اوباما،همسر بارک اوباما مورد مقایسه قرار داد.البته چندی پیش یکی از حامیان جبهه اصول گرا و طرفدار احمدی نژاد در مصاحبه ای با تهران امروزمتذکر شد که در این دوره کاندیدا با همسران خود و با هدف جلب آرای عمومی در دیدارها ظاهر می شوند و جامعه ما این مسیله را نمی پذیرد.
و این نقطه نظرات به خوبی روشن می سازد که انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری عرصه ای جدی برای رقابت کاندیدایی متفاوت با دامنه تغییرات بسیار زیاد است.
موسوی و زهرا رهنورد از یک سو با حامیانی چون خاتمی و حمایت های گاه و بی گاهشان از هاشمی رفسنجانی،کروبی با انتخاب جنجالی معاون اول خود غلامحسین کرباسچی و حامیانی چون دکتر سروش،جملیه کدیور،محمدعلی ابطحی،محمدعلی نجفی و...،رضایی با حاشیه کمرنگ انتخاباتی اش و احمدی نژاد با حامیانی اصول گرا و گفتمانی دفاع مقدسی و عدالت محور در سرتاسر طیف انتخاباتی خردادماه امسال قرار دارند.
صبح دیروز غلامحسین کرباسچی با شعار "حامیان تغییر" در جمع دانشجویان یادآور شدکه درانتخابات گذشته در انتخاب احمدی نژاد مقصر کسانی نبودند که رای دادند بلکه کسانی بودند که با رای ندادن خود باعث پیروزی احمدی نژاد شدند.فاطمه کروبی دیروز تاکید کرد اگرچه تصمیم کروبی برای داشتن یک وزیر زن تصمیمی بسیار مطلوب است اما سهیم کردن بیشتر زنان در عرصه سیاست تصمیمی است مطلوب تر.فاطمه کروبی همچنین دیروزلایحه 23 مبنی بر ازدواج مجدد بدون اجازه همسر اول را لایحه ای ننگ آوردر دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد ارزیابی کرد.
شایان ذکراست کروبی با شعار مشارکت همه قومیت ها در پست های سیاسی توانسته حمایت استان های غربی را بر خلاف میرحسین موسوی به دست اورد.
روز سه شنبه عشرت شایق از حامیان احمدی نژآد در منظره ای با سهیلا جلودار زاده درجمع دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی یاداور شد احمدی نژآد رییس جمهوری است که کرنش به کشورهای غربی را نیاموخته ودر طول دوره های ریاست جمهوری قبل از احمدی نژاد خندقی عمیق میان مرفهان و ستمدیدگان کنده شده.جلودار زاده نیز بر حمایت از موسوی و هاشمی رفسنجانی تاکید کرد.
با در نظر گرفتن همه زوایای انتخاباتی پیش رو
به زعم بسیاری از صاحبنظران میانه رو ،کشورهایی در حال توسعه همانند ایران، بیش از آن که نیازمند رییس جمهوری افراطی یا تفریطی باشد ، رییس جمهوری متعادل با عملکردی همه جانبه در پیشبرد عرصه اقتصاد و آزادی های مدنی را می طلبند.
همچنان که در طول سالهای متوالی رییس جمهوران گذشته و کنونی ، عملکرد تک بعدی در هریک از عرصه ها زمینه را برای چالش های جدی آتی فراهم ساخته.
از این رودر نظرگرفتن همه اقشار جامعه ،حل بلند مدت و ریشه ای مشکلات اقتصادی در کنار گسترش آزادی های مدنی همراه با حضوری فعال در عرصه های بین المللی از جمله مسایل حایز اهمیتی است که باید در انتخابات پیش رو در نظر گرفته شود.و تکیه بر هرکدام از این جنبه ها به تنهایی، پاسخگوی نیازهای جامعه ای چون ایران با قشربندی های گوناگون اجتماعی و اقتصادی نخواهد بود.